Hvis du gerne vil være ph.d.-studerende, skal du ikke vente på, at nogen opdager dig.
Tag selv kontakt til forskningsmiljøet på et universitet.
Studietiden byder på tid til fordybelse, udlandsophold, sparring med de ypperste eksperter inden for dit felt og startskuddet til en karriere som forsker. Du får tilmed løn undervejs. Lyder det tillokkende? Det er du ikke ene om at synes. Ph.d.-studiet er eftertragtet på langt de fleste fag. Adgangen er forskellig fra område til område, alligevel er der nogle gode råd, som alle kan have glæde af.
For at blive optaget kræver det 120 ECTS-points, men din ansøgning er også vigtig. Den skal indeholde alt det, som viser, at du har de akademiske kompetencer, der skal til for at gennemføre uddannelsen.
“Jeg har ikke lavet karriere planlægning, men havde tidligere en MPH-uddannelse som gav 90 ECTS-points, og så har jeg studeret u-landsspørgsmål ved Uppsala Universitet, og det gav 30 points.”
I den treårige periode, som ph.d.-studiet tager, arbejder du med dit eget projekt. Du bør selv tage kontakt til flere af de grupper, der kunne være interessante for dit ph.d.-studium. Og du bør kun skrive om et emne, som virkelig interesserer dig. Når du skal arbejde med et projekt i tre år, skal det være noget, du brænder for. Dernæst skal du spørge dig selv, hvad der allerede er lavet på feltet. Bedømmerne vil vurdere, om projektet tilføjer noget nyt og vigtigt i forhold til det, vi allerede ved.
“Jeg overvejede, om jeg skulle studere ved Folkesundhed i København, men da ‘mit’ projekt skulle handle om sundhedsplejen, var det nærliggende at opsøge Sektion for Sygepleje på Aarhus Universitet, og en sundhedsplejerske blev min hovedvejleder. Her blev min idé om at forske i Marte Meo metoden godkendt.”
Inden optagelsen til studiet skal der skrives en projektbeskrivelse, som danner plan for det treårige studie. Projektbeskrivelsen skrives i samarbejde med den fundne hovedvejleder, og der skal beregnes tre måneders fuld tids arbejde inkl. en litteraturundersøgelse til denne fase.
“Jeg brugte fuldt ud disse måneder til at beskrive protokollen og fik undervejs en del vejledning. Titlen på ‘mit’ projekt er: Relationsdannelse mellem barn og sårbare førstegangsmødre – fremmer videovejledning med Marte Meo-metoden processen? Interventionsstudie i sundhedsplejens praksis.”
Finansiering af projektet inkl. egen løn (stipendiat) skal være på plads inden optagelse.
Gode projekter og gode protokoller får finansieringen på plads, men det kan godt tage tid og bygger især på en god protokol.
“Forskningsfonden Sundhed i Midten gav mig tre måneders løn til at udarbejde protokollen, og de finansierede også interventionen. Novo Nordisk Fonden finansierede uddannelsen af sundhedsplejerskerne.
Studiet varer i tre år, og der skal udarbejdes 3-4 originale artikler eller en monografi.
Afhandling skal afleveres på dato.
Desuden skal forskningen præsenteres på internationale konferencer.
“Jeg har udarbejdet tre artikler og præsenteret mine resultater på tre WAIMH-konferencer. Afhandlingen afleveres på dato og forsvares indenfor tre måneder derefter.”
Der er krav om, at man tager relevante kurser svarende til 30-ECTS under studiet, og at man studerer en periode i udlandet. Der er krav om, at man skal levere 150 timers undervisning og vejledning under studiet.
“Ud over en hel del kurser på Aarhus Universitet har jeg taget Intervention Mapping kurset, der handler om at planlægge interventioner på Maastricht University i Holland og Infant CARE-Index undervisning, der handler om at vurdere forælder-barn interaktionen på Travi – en stort børnepsykiatrisk afdeling i London.
Der er krav om deltagelse i en forskningsgruppe, og på Sektion for Sygepleje er der en forskningsgruppe, der er interesseret i tidlig indsats, hvor andre ph.d.-studerende og lektorer deltager.
“Jeg deltager i ovennævnte forskningsgruppe og forsøger at øge netværket med andre, der også har forskningskompe-tencer.”
Projektet har haft utrolig mange medvirkende:
Et ph.d.-studie er jo en forskningsuddannelse, og der er et stort behov for, at sundhedsplejersker også uddanner sig i at forske, idet der er rigtig mange uudforskede felter i sundhedsplejens praksis.