Fødevarestyrelsen lancerer nye anbefalinger til at skabe gode rammer om spisepauserne i skolen. Anbefalingerne er samlet i guiden ’Rammer om det gode måltid’, og med anbefalingerne kan de voksne på skolerne skabe nogle gode rammer for elevernes spisepauser. Måltidet er meget mere end bare den mad, der er i madpakken eller på tallerkenen. Den er i lige så høj grad en social aktivitet, der styrker trivsel og fællesskab i klasserne.
Fødevarestyrelsens nye guide ’Rammer om det gode måltid’ indeholder anbefalinger til at skabe de gode rammer om spisepauserne i skolen og konkret inspiration til, hvordan der kan arbejdes med anbefalingerne i praksis.
Der er flere ting at gribe fat i, når det kommer til spisepausen
Anbefalingerne i guiden
Anbefalingerne i guiden består af to dele, som supplerer hinanden og understøtter skolernes arbejde med spisepauserne:
Del 1: Måltidets pædagogiske funktion: Den første del handler om at udnytte måltidets pædagogiske funktion. Det sker bedst ved, at de voksne arbejder sammen, tager ansvar og sætter fælles mål for måltiderne.
Del 2: Fem råd til inspiration til spisepausen: Den anden del indeholder fem råd med konkret inspiration til spisepauserne i hverdagen på skolerne. Et af rådene handler om at få involveret eleverne. Her viser forskning, at det er afgørende, at eleverne får lov til at tage ejerskab på at forme rammerne om måltiderne. De voksne kan f.eks. hjælpe eleverne med at tænke ud af boksen og få øje på gode måder at spise sammen på og prøve dem af.
Guiden er baseret på forskning fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) og Institut for Fødevarer (FOOD) ved Aarhus Universitet.
Læs mere
Fødevarestyrelsens guide ’Rammer om det gode måltid’:
Læs Fødevarestyrelsens anbefalinger til sundere mad i skoler og fritidsordninger
Se filmen ’Gode rammer om måltiderne – hver dag!